Fii pregatit pentru calatoria in explorarea pietii UE!
Alege cardul de credit Business ce poate fi utilizat si in strainatate cu pachet de asigurari de calatorie inclus.
Raiffeisen Bank iti pune la dispozitie o platforma de informare pentru dezvoltare manageriala in care vei regasi o serie de articole, studii de caz si exemple de bune practici in administrarea afacerilor.
Expertiza„Ce urmeaza?” este una din intrebarile frecvente atunci cand o afacere a atins un anumit nivel de dezvoltare pe piata locala. Sa privesti spre alte piete, sa cauti noi oportunitati de extindere, este firesc. Cum privesti este esential pentru viitorul companiei tale.
Inainte de a face primele calcule serioase si de a decide cand si cum vrei sa-ti extinzi afacerea pe pietele externe, nu este suficient sa dispui de resursele necesare. Este esential sa raspunzi cu sinceritate la o intrebare cheie: este aceasta extindere oportuna pentru valoarea companiei mele sau este doar o ambitie personala, un vis frumos dar riscant? Daca raspunsul este pozitiv, daca extinderea este cea mai potrivita alegere, atunci poti poate trece la planificarea primilor pasi in acest sens.
Extinderea pe noi piete este o operatiune riscanta. De aceea, necesitatea si oportunitatea ei trebuie analizate la rece. Desigur, aceasta analiza nu trebuie sa suprime nici curajul si nici dorinta de a incerca noi teritorii, ci doar sa le completeze. Curajul trebuie dublat de capacitatea de a elabora cu luciditate un plan eficient de dezvoltare externa. Executia ramane cheia.
Istoria recenta a aratat ca atunci cand pe piata locala conditiile se inaspresc, extinderea pe pietele externe poate fi un motor de crestere. Asa au reusit marii furnizorii de software si servicii din Romania sa-si majoreze cota de piata si portofoliul de produse. Pentru companiile IT, extinderea in strainatate a fost supapa de care aveau nevoie. Succesul lor a dovedit ca extinderea este mai facila atunci cand domeniul de activitate presupune costuri mici de productie, realizarea produselor si/sau serviciilor respective nu necesita prezenta si dezvoltare a unei companii locale (un programator bun poate lucra de oriunde, din fata calculatorului) iar piata pe care actioneaza este una de nisa, cu un numar limitat de jucatori. Toate aceste particularitati au redus numarul necunoscutelor, facand extinderea pe pietele externe mai usoara.
Primul pas: alege tara de destinatie
Aceasta decizie trebuie luata in functie de mai multe criterii, intre care 3 sunt esentiale:
a) marimea si adancimea pietei target
b) costurile de intrare pe piata (entry)
c) costurile de iesire (exit).
In etapa a doua, este important sa abordezi consultanti specializati in materie. Poti opta fie pentru un consultant individual fie pentru o companie, in functie de profilul activitatii si de buget. Zicala „sunt prea sarac pentru a-mi permite lucruri ieftine” se potriveste pefect. Alege bine, pentru ca o decizie gresita in aceasta etapa te poate costa ulterior de 10 ori mai mult.
Presupunand ca ai ales tara/piata in care vrei sa-ti extinzi afacerea, urmatorul pas ar fi participarea la misiunea economica organizata de Camera de Comert si Industrie a Romaniei sau contactarea unei camere de comert bilatrarele (de ex: Camera de Comert Romania-Israel, Romania-Italia, Romania-Elvetia, daca aceste tari sunt pe lista ta).
Daca toate au mers bine pana acum, pregateste-te pentru primul pas cu adevarat dificil: cautarea si alegerea unui consultant local. Selectia lui este foarte importanta pentru ca un consultant bun te ajuta sa economisesti timp si bani. El iti va spune tot ce ai nevoie sa stii despre competitorii tai, despre portitele ascunse din fiscalitatea tarii respective, despre costurile reale de operare, cultura consumatorilor etc.
Dupa ce ai adunat toate informatiile necesare, urmatorul pas este o calatorie de explorare. Imaginea de pe hartie trebuie intotdeauna verificata la fata locului! Contacteaza in primul rand Ambasada Romaniei din tara respectiva. Prin intermediul ei poti obtine detalii despre mediul de afaceri local, industria care te intereseaza sau companiile concurente.
Fiecare din aceste optiuni implica riscuri si costuri diferite. Din nou, un consultant local bun te poate ajuta sa intelegi care dintre cele trei optiuni se potriveste cel mai bine profilului afacerii tale, iti ofera cele mai bune perspective si cel mai bun raport cost-beneficii. Indiferent de forma aleasa, este esential sa cunosti provocarile si obstacolele care te asteapta pe acea piata. Chiar daca ai identificat un partener local, este bine sa fii atent la detalii, sa cercetezi cu atentie piata. Iata cateva elemente pe care trebuie sa le analizezi:
Daca ai aflat si aceste detalii si ai decis ca merita sa alegi acea piata, atunci e timpul sa iti evaluezi optiunile de extindere: a) joint-venture cu o companie locala b) deschiderea unui birou propriu
c) cumpararea pachetului majoritar (sau integral) al unei companii locale.
Alege cardul de credit Business ce poate fi utilizat si in strainatate cu pachet de asigurari de calatorie inclus.
Pentru recuperarea sumelor aferente TVA extern, iti oferim solutia de inregistrare de la Taxback.com.
Consiliere specializata si operatiuni
*2000Numar cu tarif normal, apelabil din orice retea de telefonie mobila din Romania.
004 021 306 3007
Numar cu tarif normal, apelabil din orice retea, din Romania si din strainatate.
Ana, operatorul virtual Raiffeisen Bank, va prelua solicitari 24/7.
Solicitarile referitoare la cardurile emise de Raiffeisen Bank si serviciile de Internet Banking vor fi preluate 24/7.
Aici gasesti paginile pe care le-ai salvat pentru consultare ulterioara.
Pentru a adauga o pagina in lista, da click pe panglica "Salveaza" din partea de sus a paginii respective.
Aici vezi paginile pe care le-ai vizitat recent.