5. Care sunt implicatiile in cazul in care solicitarea de suspendare se aproba?
In perioada pentru care s-a aprobat facilitatea de suspendare a platilor, clientii nu vor mai plati capital, dobanzi si nici comisioanele aferente creditelor, urmand ca platile lunare sa se reia dupa expirarea facilitatii.
Perioada de creditare se prelungeste cu o perioada egala cu numarul de luni pentru care s-a aprobat suspendarea si produce efecte de la data comunicarii solicitarii de suspendare adresate de client. De exemplu: daca s-a aprobat suspendarea pe o perioada de 5 luni, scadenta finala a creditului se va prelungi tot cu o perioada de 5 luni.
Pentru creditele ipotecare dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit. La aceasta creanta dobanda este 0% si plata de catre debitor a acestei creante se va face esalonat, in 60 de rate lunare egale, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de suspendare.
Pentru creditele de consum se capitalizeaza la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plateste esalonat pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare.
Pentru cardul de cumparaturi, imediat ce solicitarea este aprobata:
- clientul nu mai are obligatia de a rambursa suma minima de plata;
- dobanzile calculate pe perioada de suspendare vor fi adaugate la suma totala utilizata si vor fi rambursate esalonat, numai dupa expirarea acestei perioade;
- pe perioada de suspendare cardul nu mai poate fi utilizat;
- pe perioada de suspendare, facilitatile "gratie" si "rate fara dobanda" nu se aplica, prin urmare se vor calcula dobanzi la intreaga suma datorata la data suspendarii;
- banca va emite in continuare pe perioada de suspendare rapoarte de activitate si va notifica clientii prin SMS cu privire la suma minima de plata, dar doar cu titlu informativ;
- daca este activat serviciul de debitare directa, acesta va fi anulat ca efect al aprobarii suspendarii. Clientii pot solicita din nou activarea debitarii directe dupa perioada de suspendare, apeland Serviciul Call Center.
Pentru descoperitul de cont (overdraft) - nu mai este obligatorie asigurarea rulajului lunar de 10% din limita acordata, pe perioada suspendarii. Aceasta obligativitate se va relua dupa perioada suspendarii.