Skip to main content

Informatii privind suspendarea la plata conform OUG37/2020

OUG 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate

Update 27.01.2021 - Informatii privind suspendarea la plata conform OUG37 modificata prin OUG227


OUG 37/2020

1. In ce consta suspendarea la plata?

Suspendarea la plata, conform OUG37/2020, consta in suspendarea, la cererea clientului,  a obligatiei de plata a ratelor (reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane ale creditului), cu pana la 9 luni (in functie de optiunea clientului), fara ca perioada de suspendare sa poata depasi data de 31.12.2020.

Tipurile de credit pentru care se poate acorda suspendarea la plata a ratelor: credit nevoi personale, credit nevoi personale cu refinantare, credit  nevoi personale garantat cu ipoteca, credit imobiliar, inclusiv Prima Casa, card de cumparaturi (card de credit), descoperit de cont (overdraft).

2. Care sunt conditiile de eligibilitate?

Aceasta facilitate de suspendare la plata ratelor, conform OUG 37/2020, se acorda clientilor bancii, persoane fizice, cu credite in derulare :
- ale caror venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia generata de pandemia COVID-19 si

Pentru credite:
- care nu inregistreaza restante la data de 16 martie 2020 (data instituirii starii de urgenta) sau, daca au astfel de restante, le achita integral pana la data trimiterii solicitarii catre banca si
- nu a fost declarata scadenta anticipata a creditului, pana la data intrarii in vigoare a OUG 37/2020 
- creditul in legatura cu care este formulata solicitarea a fost acordat cel tarziu in data de 30.03.2020;
- creditul in legatura cu care este formulata solicitarea nu a ajuns la maturitate.

Pentru cardurile de cumparaturi (carduri de credit):
- care nu inregistreaza restante la data de 16 martie 2020 (data instituirii starii de urgenta) sau, daca au astfel de restante, le achita integral pana la data trimiterii solicitarii catre banca
- nu a fost declarata scadenta anticipata a limitei atasate cardului de cumparaturi pana la data intrarii in vigoare a OUG 37/2020 
- limita de card de cumparaturi in legatura cu care este formulata solicitarea a fost acordata cel tarziu in data de 30.03.2020;

Pentru descoperitul de cont (overdraft):
- sunt eligibili toti clientii cu limite active acordate pana in data de 30.03.2020, care nu inregistreaza restante la acest produs

3. Pana cand se trimit solicitarile de suspendare plata catre banca?

Aceasta facilitate de suspendare la plata ratelor, conform OUG 37/2020 se acorda clientilor bancii, persoane fizice, cu credite in derulare care au depus solicitarea pana la data de 15 iunie 2020, inclusiv.

4. Ce se intampla dupa ce clientii au trimis solicitarea pentru facilitatea de suspendare la plata?

Banca analizeaza solicitarea clientului si transmite acestuia un raspuns in termen de maxim 15 zile calendaristice de la data la care a fost depusa cererea completa. In cazul in care este aprobata, clientul va fi informat si cu privire la numarul de luni pentru care se acorda suspendarea.
 
De asemenea, in cazul in care cererea a fost aprobata de catre Banca , clientul va primi in termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii si o notificare cu privire la clauzele contractuale ce se modifica in urma aplicarii facilitatii solicitate,iar in cazul creditelor de nevoi personale cu/fara componenta de refinantare  si celor garantate cu ipoteca imobbiliara si un nou grafic de rambursare.

5. Care sunt implicatiile in cazul in care solicitarea de suspendare se aproba?

In perioada pentru care s-a aprobat facilitatea de suspendare a platilor, clientii nu vor mai  plati capital, dobanzi si nici comisioanele aferente creditelor, urmand ca platile lunare sa se reia dupa expirarea facilitatii.

 
Perioada de creditare se prelungeste cu o perioada egala cu numarul de luni pentru care s-a aprobat suspendarea si produce efecte de la data comunicarii solicitarii de suspendare adresate de client. De exemplu: daca s-a aprobat suspendarea pe o perioada de 5 luni, scadenta finala a creditului se va prelungi tot cu o perioada de 5 luni.
 
Pentru creditele ipotecare dobanda aferenta perioadei de suspendare se calculeaza  potrivit prevederilor contractului de credit si reprezinta o creanta distincta si independenta in raport cu celelalte obligatii izvorate din contractul de credit. La aceasta creanta dobanda este 0% si plata de catre debitor a acestei creante se va face esalonat, in 60 de rate lunare egale, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de suspendare.
 
Pentru creditele de consum se capitalizeaza la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plateste esalonat pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare.
 
Pentru cardul de cumparaturi, imediat ce solicitarea este aprobata:
- clientul nu mai are obligatia de a rambursa suma minima de plata;
- dobanzile calculate pe perioada de suspendare vor fi adaugate la suma totala utilizata si vor fi rambursate esalonat, numai dupa expirarea acestei perioade;
- pe perioada de suspendare cardul nu mai poate fi utilizat;
- pe perioada de suspendare, facilitatile "gratie" si "rate fara dobanda" nu se aplica, prin urmare se vor calcula dobanzi la intreaga suma datorata la data suspendarii;
-  banca va emite in continuare pe perioada de suspendare rapoarte de activitate si va notifica clientii prin SMS cu privire la suma minima de plata, dar doar cu titlu informativ;
- daca este activat serviciul de debitare directa, acesta va fi anulat ca efect al aprobarii suspendarii. Clientii pot solicita din nou activarea debitarii directe dupa perioada de suspendare, apeland Serviciul Call Center.

Pentru descoperitul de cont (overdraft) - nu mai este obligatorie asigurarea rulajului lunar de 10% din limita acordata, pe perioada suspendarii. Aceasta obligativitate se va relua dupa perioada suspendarii.

6. Care este impactul aplicarii la OUG 37/ 2020 in rata si suma totala in cazul creditelor?

Suma totala de rambursat la finalul creditului va creste dupa accesarea facilitatii, intrucat sumele acumulate si neplatite in perioada de suspendare vor fi achitate de catre clienti esalonat, in functie de tipul creditului, incepand cu prima scadenta dupa expirarea perioadei de suspendare. Suma totala de plata va creste si ea.

Important : 

- asigurarile se vor achita in continuare conform politelor de asigurari incheiate

- comisionul de administrare credit (daca exista) amanat se va achita pe restul perioadei de creditare

Exemplu de calcul pentru 5 luni suspendare plata rate
Credit de nevoi personaleInainte de suspendareDupa aprobarea cererii de suspendare
Rata dobanzii (%)10,5510,55
Luni pana la maturitate6065
Sold ramas de rambursat (lei)36.000 37.582,50
(include dobanda acumulata in perioada de suspendare) 
Rata lunara (lei) 774,67  ZERO
(pe perioada de suspendare) 
   808,73
(dupa expirarea perioadei de suspendare) 
Dobanda acumulata in perioada de suspendare (lei)
->se adauga la soldul creditului
-> se va plati esalonat, in cadrul ratei lunare, dupa expirarea perioadei de suspendare
 1,582,50
Credit ipotecarInainte de suspendareDupa aprobarea cererii de suspendare
Rata dobanzii 5.505.50
Luni pana la maturitate150155
Sold ramas de rambursat (lei)150.000150.000
Dobanda acumulata in perioada de suspendare (lei)
-> nu se adauga la soldul creditului
-> se va plati timp de 60 de luni, in plus fata de rata lunara, dupa expirarea perioadei de suspendare
 3.437,50
Suma de plata lunara aferenta dobanzii acumulate in perioada de suspendare (lei)
-> se va plati timp de 60 de luni, in plus fata de rata lunara, dupa expirarea perioadei de suspendare
 57,29
Rata lunara (lei)2.865,17ZERO
(pe perioada de suspendare)
2.865,17
(dupa expirarea perioadei de suspendare)
Total de plata lunar (lei)
timp de 60 de luni, dupa expirarea perioadei de suspendare
 2.922,46

7. Prelucrarea datelor personale de catre Banca in vederea procesarii solicitarii

Banca prelucreaza datele dvs. personale, in calitate de operator, in scopul gestionarii solicitarii dvs. privind suspendarea ratelor  si a gestionarii relatiei contractuale stabilite cu dvs. 
Datele de sanatate comunicate vor fi prelucrate exclusiv pentru motive de interes public major enuntat in OUG 37 si Normele sale de aplicare, conform carora debitorul trebuie sa precizeze motivul solicitarii, putandu-se indica inclusiv imbolnavirea cu COVID-19. In cazul in care ne furnizati date personale ale membrilor dvs. de familie  va rugam sa ii informati in prealabil pe acestia si sa ne transmiteti doar date exacte si actualizate.
In calitate de participant la Sistemul Biroului de Credit, Banca va inregistra corespunzator, in temeiul interesului legitim, informatiile referitoare la creditele acordate clientilor carora le-a acceptat cererea de suspendare a obligatiilor la plata ratelor scadente. Datele de sanatate comunicate nu fac obiectul unei astfel de inregistrari.
Va reamintim ca puteti oricand consulta Sectiunea 2.6. din Politica de confidentialitate de pe site (inclusiv privind destinatarii datelor) https://www.raiffeisen.ro/despre-noi/politica-de-confidentialitate/   sau Sectiunea 2.1. din Conditiile Generale Bancare si ca va puteti exercita drepturile trimitand o cerere la adresa: dpo@raiffeisen.ro.

 

8. Cum vor fi afectati pe viitor clientii daca opteaza pentru suspendare la pata?

Se vor inregistra aceste modificari in sistemul Biroului de Credit?  
Avand in vedere prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori,  Raiffeisen Bank in calitate de participant la Sistemul Biroului de Credit va inregistra corespunzator, in temeiul interesului legitim, informatiile referitoare la creditele acordate clientilor persoane fizice carora Raiffeisen Bank in calitate de creditori, le-a acceptat cererea de suspendare a obligatiilor la plata ratelor scadente. 
Suspendarea la plata va fi raportata Biroului de Credit dar nu va afecta negativ istoricul de credit (scorul clientului) dupa perioada de suspendare. 
Pentru informatii suplimentare, inclusiv privind modalitatile exercitate a drepturilor specifice, va rugam sa accesati Sectiunea 2.6 din Politica de confidentialitate a Raiffeisen Bank si respectiv Informarea privind prelucrarea datelor cu caracter personal in Sistemului Biroului de Credit.


Daca soliciti suspendarea la plata pentru un card de cumparaturi te rugam citeste aceste informatii importante.
Daca soliciti suspendarea la plata pentru un descoperit de cont te rugam citeste aceste informatii importante.

Intrebari si raspunsuri OUG 37/2020