4. Ce inseamna amanarea ratelor?
Prin amanarea ratelor se amana obligatia de plata a ratelor scadente aferente creditelor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate pana la data de 30 aprilie 2022. Amanarea la plata a ratelor nu inseamna stergerea obligatiilor de plata, ci sumele se vor plati esalonat, dupa expirarea amanarii ratelor, pe perioada de creditare. Exista posibilitatea ca perioada de creditare sa se prelungeasca cu perioada de suspendare in conditiile prevazute de OUG 90/2022 si de Normele de aplicare a acesteia aprobate prin HG 953/2022. Clientii care solicita amanarea la plata a ratelor trebuie sa ia in calcul ca dupa expirarea acestei perioade, vor plati sume lunare mai mari decat anterior.
Modificarea clauzelor contractuale ca efect al aprobarii solicitarii debitorului, in temeiul prevederilor OUG 90/2022, se realizeaza prin efectul legii, fara incheierea de acte aditionale, cu notificarea clauzelor contractuale modificate catre imprumutat. Toate garantiile eferente contractului se mentin si garanteaza intreaga creanta rezultata ca urmare a capitalizarii dobanzilor amanate la plata. Efectele modificarii contractelor de credit potrivit prevederilor OUG 90/2022 se extind asupra oricaror codebitori, garanti, inclusiv fideiusori, care au garantat obligatia debitorului, precum si a oricaror alte parti ale contractului de credit astfel modificat.
5. Ce trebuie sa fac pentru a solicita amanarea ratelor?
De la data intrarii in vigoare a OUG (29.06.2022), clientii pot opta pentru amanarea ratelor printr-o solicitare transmisa bancii prin care solicita sa li se suspende obligatia de plata a ratelor scadente aferente unui credit, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, pentru o perioada cuprinsa intre minimum o luna si maximum 9 luni. Ulterior, banca analizeaza solicitarea si o aproba in termen de 30 de zile de la data primirii solicitarii complete si conforme, daca sunt indeplinite conditiile legale.
Clientii pot depune cereri de suspendare rate pana la data de 29.08.2022 inclusiv, pe canalele de comunicare:
• in agentie (in format letric)
• pe e-mail la centrala@raiffeisen.ro
• prin posta (de pe adresa de corespondenta declarata in relatie cu banca);
Cererile clientilor persoane juridice transmise prin e-mail trebuie semnate cu semnatura electronica calificata.
Solicitarea trebuie insotita de declaratiile pe proprie raspundere mentionate la pct.3 de mai sus si de acordul codebitorilor, garantilor si fideiusorilor semnatari ai contractului de credit si/sau de ipoteca/de garantare aferent creditului pentru care se solicita suspendarea platii ratelor.
Atentie : Ratele scadente intre data depunerii cererii de suspendare si data aprobarii cererii de suspendare de catre Banca trebuie achitate in continuare la scadenta acestora, conform graficului de rambursare.