Skip to main content

Serviciul schimbare cont de plati

Informatii generale referitoare la serviciul de Schimbare cont de plati


Serviciul schimbare cont de plati

Incepand cu data de 27 ianuarie 2018, in cazul in care detii un cont bancar curent (cont de plati) la oricare dintre institutiile financiar-bancare din Romania si doresti sa muti serviciile de plata aferente acestuia (mandate de debitare directa, ordine de plata programata sau incasari recurente) si sumele aflate in cont (soldul pozitiv) la o alta institutie financiar-bancara, optand fie pentru deschiderea unei noi relatii de cont sau inregistrarea serviciilor de plata detinute pe un cont deja existent, vei avea aceasta posibilitate intr-un mod facil si rapid, prin intermediul serviciului de schimbare cont de plati.

Prin intermediul acestui serviciu vei avea si optiunea de a inchide contul detinut deja la institutia financiar-bancara terta. Serviciul de schimbare cont de plati este gratuit, toate costurile serviciilor legate de operatiunile de plata  (inclusiv transferul soldului pozitiv) si de inchiderea contului curent, daca este cazul, rezultand din aplicarea conditiilor contractuale agreate cu institutia financiar-bancara la care detii contul curent supus procesului de schimbare cont de plati si/sau cu institutia financiar-bancara la care iti vei muta serviciile de plata prin intermediul acestui serviciu.
Toate aceste operatiuni sunt posibile prin completarea formularului  “Autorizare privind schimbarea contului de plati” (“Autorizare”).

Citeste in continuare pentru mai multe detalii:


Mic glosar:
PSP destinatar: Prestator de servicii de plata destinatar; institutia financiar-bancara la care depui Autorizare si respectiv la care deschizi un nou cont curent in vederea  mutarii serviciilor de plata si/sau a soldului existent la PSP anterior (in cazul in care nu doresti mutarea serviciilor de plata si/sau a soldului pe un cont curent existent deja la aceasta).
PSP anterior: Prestator de servicii de plata anterior; institutia financiar-bancara cu rol de administrare a contului curent supus serviciului de schimbare cont de plati.
Data de executare: termenul unic de executare a operatiunilor indicate in Autorizare.
Cont curent: cont de plati, conform prevederilor legale. 

I. Ce trebuie sa stii inainte de a ne vizita pentru a initia procesul de schimbare cont de plati 

Atunci cand Raiffeisen Bank actioneaza in calitate de PSP destinatar, pentru a utiliza acest serviciu te poti prezenta in orice unitate bancara cu cartea de identitate. Pentru a facilita prestarea serviciului de schimbare cont de plati, te rugam ca inainte de deschiderea contului curent sa te asiguri ca PSP destinatar este in masura sa ofere produsele si serviciile bancare dorite, conform ofertei sale comerciale. Daca nu esti deja client al bancii, va fi necesar sa parcurgi pasii aferenti deschiderii unei relatii de afaceri. In cazul in care optezi pentru mutarea serviciilor de plata si/sau a soldului pozitiv pe un cont pre-existent la noi, va fi suficient sa completezi Autorizarea. Daca nu detii deja un cont curent sau doresti mutarea serviciilor sus mentionate si/sau a soldului pe un cont curent nou, consilierul clienti iti va inmana documentatia contractuala aferenta deschiderii unei relatii de cont, conform optiunii tale.
 
Mutarea mandatelor de debitare directa si/sau ordine de plata programata, poate fi efectuata conform (i) instructiunilor tale exprese, in acest caz fiind necesar sa indici date exacte sau (ii) in mod automat, daca nu detii aceste informatii la momentul completarii Autorizarii, prin selectarea optiunii “toate” din Sectiunea II a Autorizarii. In acest caz PSP destinatar va solicita de la PSP anterior toate detaliile aferente mandatelor de debitare directa si/sau ordinelor de plata programata setate pe contul curent deschis la acesta si le va activa pe contul indicat in Autorizare, existent in evidenta PSP destinatar, conform prevederilor documentatiei de cont si conditiilor aplicabile serviciului de schimbare cont de plati.
 
Te rugam sa ai in vedere ca transferarea soldului pozitiv este posibila in conditiile agreate cu PSP anterior.
De asemenea,inchiderea contului curent detinut la PSP anterior, in cazul in care ai solicitat acest lucru in cuprinsul Autorizarii, poate fi efectuata doar in cazul in care nu ai obligatii restante sau alte produse bancare se opereaza in legatura cu contul si respectiv daca acesta nu este indisponibilizat, conform prevederilor legale.
 
Daca doresti ca platitorii ce efectueaza plati recurente in contul curent deschis la PSP anterior si/sau beneficiarilor mandatelor de debitare directa active pe acest cont sa fie notificati asupra demersurilor de schimbare cont de plati de catre PSP destinatar este necesar ca la momentul completarii Autorizarii sa detii datele de contact ale acestora in vederea furnizarii lor in cadrul documentului.
 
In cazul in care Raiffeisen Bank actioneaza in calitate de PSP anterior, vei intelege faptul ca, din motive tehnice, incasarile recurente in Lei, identificate in cadrul Autorizarii, nu vor putea fi stopate din a credita contul curent detinut la noi incepand cu Data de executare, acestea continuand sa fie inregistrate in evidentele noastre ca si sold pozitiv. Banca va proceda la notificarea platitorilor, in masura in care tu dispui acest lucru in Autorizare, conform prevederilor legale. In privinta incasarilor recurente in valuta, prevederile mentionate la Sectiunea II “Etape si termene de executare” sunt deplin aplicabile.
 
 
II. Etape si termene de executare:
 
1. Dupa completarea in mod valabil a Autorizarii si receptionarea acesteia de catre consilierul client al PSP destinatar, aceasta este transmisa catre PSP anterior in termen de 2 zile lucratoare, in vederea informarii acestuia asupra solicitarilor formulate in cadrul acesteia.
 
2. Conform prevederilor legale si a optiunilor exprimate de tine in cadrul Autorizarii,  PSP anterior:
a. va transmite, in termen de 5 zile lucratoare de la data receptionarii Autorizarii, PSP destinatar si respectiv tie (daca ai solicitat acest lucru) (i) informatii referitoare la ordinele de plata programata si mandatele de debitare directa supuse serviciului de schimbare cont de plati si (ii) informatii referitoare la mandatele de debitare directa initiate de creditor si incasarile recurente inregistrate pe contul curent supus serviciului de schimbare cont de plati, in ultimele 13 luni anterioare datei solicitarii serviciului.
b. incepand cu Data de executare (i) nu va mai accepta pe contul curent supus serviciului de schimbare cont de plati creditari prin transfer credit si/sau instructiuni de debitare directa informand platitorul si/sau beneficiarul platii cu privire la motivul neacceptarii in termen de 2 zile lucratoare; (ii) va transfera soldul pozitiv aferent contului; (iii) va inchide contul curent (cu respectarea limitarilor prevazute de lege). In cazul in care inchiderea contului nu este posibila, PSP anterior te va informa asupra motivului blocant. 
c. In mod prealabil cu 1 zi lucratoare Datei de executare, va anula ordinele de plata permanente si mandatele de debitare directa ce opereaza in legatura cu contul, indicate in Autorizare.
 
3. In termen de 7 zile lucratoare de la depunerea Autorizarii la PSP destinatar ai optiunea de a renunta la documentul sus mentionat prin completarea unei Cereri de renuntare (Anexa 2.4 - Anulare autorizare privind schimbarea contului de plati) si depunerea acesteia la oricare dintre cei doi prestatori de servicii de plata implicati in procesul de schimbare cont de plati. Astfel, toate operatiunile ulterioare acestui termen nu vor mai fi efectuate, procesul fiind stopat. In cazul in care doresti si inchiderea relatiei de cont cu PSP destinatar, va fi necesara respectarea prevederilor documentatiei contractuale incheiata intre parti.
 
4. In termen 5 zile lucratoare de la momentul receptionarii informatiilor transmise de PSP anterior, conform punctului 2, PSP destinatar va (i) activa ordinele de plata programata si mandatele de debitare directa, cu respectarea Datei de executare indicata de catre client in cadrul Autorizarii si (ii) va informa beneficiarii mandatelor de debitare directa, prin intermediul Registrului Unic al Mandatelor si/sau platitorii initiatori ai platilor recurente identificati in cuprinsul Autorizarii asupra detaliilor contului curent detinut la Raiffeisen Bank, obiect la serviciului de schimbare cont de plati. In cazul in care ai optat pentru efectuarea acestor comunicari personal, PSP destinatar iti va pune la dispozitie modele standard de mesaje de informare, pentru facilitarea acestui demers, la momentul depunerii Autorizarii.
 
III. Proceduri de solutionare a litigiilor
 
In vederea solutionarii pe cale amiabila a eventualelor diferende si fara a-ti ingradi dreptul de a te adresa unei instante de judecata, poti  sesiza, in conditiile legii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului sau poti apela la mecanisme extrajudiciare de solutionare a litigiilor, conform prevederilor Ordonantei de Guvern nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti si a Legii nr 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare.