Skip to main content

Romanii consuma mai putin acum fata de perioada dinaintea pandemiei

34% dintre respondenti spun ca isi pot acoperi toate cheltuielile zilnice si reusesc sa economiseasca, procent care a crescut de la 24% cat era anul trecut in ianuarie;


  • Comunicate de presă

  • Din cauza cresterii preturilor si a inflatiei, iar acum, si a razboiului, oamenii consuma mai putin decat inainte de pandemie;
  • 34% dintre respondenti spun ca isi pot acoperi toate cheltuielile zilnice si reusesc sa economiseasca, procent care a crescut de la 24% cat era anul trecut in ianuarie;
  • 6 din 10 romani declara ca isi gestioneaza cheltuielile mai eficient la inceputul anului 2022, fata de 4 din 10 cati declarau acest lucru in 2021;
  • Un lucru pozitiv e ca, in ultimul an, interesul romanilor pentru programe de educatie financiara a crescut cu 8%  (ianuarie 2022 fata de ianuarie 2021);
  • Pe MoneyBistro.ro, platforma de educatie financiara a Raiffeisen Bank, romanii gasesc informatii relevante legate de gestionarea banilor lor.

Bucuresti, 11 aprilie 2022 - Raiffeisen Bank prezinta studiul „Provocarile financiare ale romanilor”*, realizat ca parte a programului de educatie financiara Money Bistro, pentru al treilea an consecutiv. In aceasta perioada, marcata de lipsa de predictibilitate economica, principala ingrijorare a romanilor o reprezinta preturile tot mai mari la produse si servicii, generate de cresterea inflatiei, releva studiul realizat in perioada ianuarie-februarie 2022.

Numarul romanilor care au spus ca isi pot acoperi toate cheltuielile zilnice si reusesc sa economiseasca a crescut in ultimul an de la 24% la 34%. Aceasta crestere se observa in principal in randul tinerilor profesionisti si a familiilor moderne. Aproape 4 din 10 respondenti au declarat ca fac fata cheltuielilor zilnice, dar nu mai reusesc sa puna nimic deoparte, in timp ce 25% dintre ei au dificultati in a-si gestiona cheltuielile sau chiar nu reusesc sa faca fata si atunci renunta la unele dintre ele.

Pentru aproximativ jumatate din populatie, cresterea inflatiei si a preturilor pentru produse si servicii, alaturi de cheltuielile neprevazute, pun in dificultate bugetul personal, inclusiv planurile de economisire. Prin urmare, lipsa de predictibilitate economica ii face pe romani sa fie tot mai atenti la modul in care isi gestioneaza banii. Cei mai multi dintre ei aleg sa-si analizeze mult mai atent optiunile inainte sa faca o mare achizitie, evita risipa alimentara sau si-au redus cheltuielile pentru anumite categorii cum sunt calatoriile sau iesirile in oras.

In 2022 se evidentiaza o crestere de 8 procente in ceea ce priveste interesul romanilor de a urma programe online de educatie financiara, pentru a-si gestiona mai bine finantele. Adultii fara partener (intre 35 si 55 de ani) arata un interes mai mare fata de aceste programe (27%), comparativ cu restul esantionului de respondenti.
Intr-un context economic atat de imprevizibil, www.moneybistro.ro, platforma de educatie financiara a Raiffeisen Bank, ofera informatii usor de parcurs despre cum romanii pot sa-si gestioneze veniturile, cum sa-si echilibreze cheltuielile, cum sa faca primii pasi in investitii etc.
Educatia financiara repezinta un obiectiv important al Raiffeisen Bank, iar prin programele pe care le-am lansat in ultimii ani am urmarit sa oferim instrumente prin care oamenii pot sa-si creasca  bunastarea materiala. Am inceput acum 12 ani in scolile din Romania cu Asociatia Junior Achievement, pregatind generatii intregi sa faca primii pasi spre independenta financiara. Si am continuat cu Money Bistro, un program  dedicat tuturor romanilor care vor sa ia decizii financiare intelepte. Dupa trei ani in care am oferit continut relevant in format video si audio, Money Bistro este considerat de romani ca fiind un program financiar atractiv, usor de inteles si util nevoilor lor”, a spus Corina Vasile, director de Comunicare si Sustenabilitate la Raiffeisen Bank.

Despre Raiffeisen Bank
Raiffeisen Bank se afla in top 5 banci mari din Romania cu peste 2,25 milioane de clienti, persoane fizice si juridice. Banca are peste 4.600 de angajati, 300 de agentii in toata tara, 1.100 de ATM-uri, din care 455 de masini multifunctionale (MFM-uri) si o retea de peste 25.800 de POS-uri.

*Studiul despre provocarile si obiceiurile financiare ale familiilor din Romania a fost realizat de compania Reveal Marketing Research la solicitarea Raiffeisen Bank, in al treilea an consecutiv, in perioada 15 ianuarie-15 februarie 2022, si contine un element calitativ (interviuri in profunzime, cu persoane din mai multe segmente de varsta), cat si unul cantitativ (sondaj in randul romanilor din mediul urban). Sondajul a fost aplicat pe un esantion de 1000 de persoane, barbati si femei cu varsta intre 18-60 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel national. Trebuie sa tinem cont ca, in acest moment, ingrijorarea si incertitudinea au crescut clar fata de momentul in care am facut studiul, din cauza invadarii Ucrainei de catre Rusia.