Skip to main content

Raiffeisen Bank isi anunta rezultatele la jumatatea anului

Finantarile au crescut consistent la Raiffeisen Bank in primul semestru din 2022 si reflecta accentul pus pe sustinerea clientilor nostri si a economiei romanesti


  • Comunicate de presă

Bucuresti, 2 august 2022 - Raiffeisen Bank a obtinut o performanta financiara foarte buna in primul semestru al anului 2022, cu un profit net de 602 milioane de lei, in crestere cu peste 50% fata de primul semestru al anului precedent, pe baza unei cresteri puternice a creditelor, dar si a profilului de risc semnificativ imbunatatit.  

Stocul de credite, de peste 37,4 miliarde RON, a inregistrat un avans semnificativ de aproximativ 25% fata de S1 2021, sustinut de o evolutie excelenta a creditarii, in mare parte pentru clientii corporate, crestere cu 46% fata de anul precedent, intr-un context de piata in care companiile au nevoi de finantare sporite atat pentru asigurarea capitalului de lucru, cat si pentru demararea investitiilor. Trendul de crestere este vizibil si pentru IMM-uri, de 13%, sustinut si de schemele de garantare puse la dispozitie de Guvern, iar creditele acordate persoanelor fizice au avansat cu 10%, echilibrat credite negarantate si ipotecare. Din ce in ce mai multi clienti ai bancii locuiesc in case eficiente din punct de vedere energetic. In prima jumatate a anului 2022, creditele din categoria Green Mortgage au atins o pondere de 41% din volumele de credite garantate prin ipoteca.  

In ceea ce priveste economisirea in prima jumatate a acestui an, contextul creat de razboiul din Ucraina a determinat schimbari in comportamentul clientilor, insa banca si-a mentinut ritmul de atragere a economiilor populatiei si companiilor. In contextul actual, depunem eforturi semnificative pentru a oferi clientilor nostri o gama diversificata de produse de economisire, in concordanta cu nevoile acestora si, de asemenea, la dobanzi competitive. Incepand cu luna martie, ca urmare a evolutiei pietei si a inflatiei, Raiffeisen Bank a majorat treptat dobanzile la produsele de economisire in lei, pana la maximum 7% pe an, pentru depozitele in lei, pe doi ani. Produsele de economisire pentru persoane fizice sunt disponibile exclusiv prin intermediul aplicatiilor digitale - Raiffeisen Smart Mobile si Raiffeisen Online. Depozitele clientilor au atins pragul de 48,8 miliarde de lei la 30 iunie 2022, in crestere cu 11% fata de S1 2021.  

"Rezultatele noastre reflecta concentrarea pe sprijinirea atat a clientilor nostri, cat si a economiei romanesti. Creditele nete au inregistrat un avans semnificativ, de aproximativ 25% fata de S1 2021, sustinut de o crestere mare a creditarii, in principal catre clientii corporatii mari si medii (+46% an la an), avand in vedere ca firmele au nevoi de finantare crescute atat pentru capitalul de lucru, cat si pentru demararea unor proiecte si investitii substantiale, unele dintre ele de importanta strategica la nivel national, de exemplu Romgaz. Tendinta de crestere este vizibila si in cazul IMM-urilor, cu 13%, bazata si pe participarea noastra la programele guvernamentale. Stocul nostru de credite pentru persoane fizice a crescut cu 10%, peste asteptarile noastre pentru aceasta perioada, avand in vedere incertitudinea mediului macroeconomic." a declarat Zdenek Romanek, presedinte si CEO Raiffeisen Bank. 

Finantarea sustenabila a corporatiilor, dar si a IMM-urilor a inregistrat o perioada de efervescenta, mai ales in lunile mai si iunie ale acestui an, odata cu inchiderea programelor guvernamentale care au functionat sub umbrela IMM INVEST. Banca a fost un partener responsabil si activ in programele de garantare guvernamentala: IMM PROD, GARANT CONSTRUCT si RURAL INVEST, reusind intr-o perioada foarte scurta de timp implementarea acestora si acordarea de finantari consistente care au contribuit semnificativ la sustinerea activitatii companiilor si a investitiilor acestora. 
In iunie 2022, Raiffeisen Bank a plasat cu succes cea de-a treia emisiune de obligatiuni verzi a bancii si o a doua serie de obligatiuni senior non-preferentiale. Emisiunea de obligatiuni s-a adresat investitorilor institutionali si a atras 525 de milioane de lei, cu o maturitate de 5 ani. Astfel, banca a emis pana in prezent peste 2 miliarde de lei "obligatiuni verzi", contribuind la dezvoltarea pietei locale de capital si mobilizand resurse financiare catre investitii sustenabile, reafirmandu-si astfel rolul de lider in dezvoltarea pietei de finantare sustenabila din Romania. 

La 30 iunie 2022, activele totale ale bancii depaseau 60 de miliarde de lei, in crestere cu 11% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar veniturile bancii, de aproape 1,5 miliarde de lei, au crescut cu 14% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Veniturile nete din dobanzi au inregistrat o crestere semnificativa, de 22% fata de anul precedent, alimentata de un rezultat excelent al creditarii, dar si de cresterea ratelor de dobanda de pe piata. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 10% fata de primele 6 luni ale anului 2021, sustinute de intensificarea activitatii tranzactionale si de creditare (schimb valutar, produse de creditare, dar si produsele de asigurare care le insotesc). 

Cheltuielile operationale au avansat usor, cu 2%, fata de S1 2021, iar cresterile provin din zona costurilor salariale si a cheltuielilor IT, confirmand dorinta bancii de a avea in echipa oameni talentati si bine pregatiti si de a investi in zona digitala, pe termen lung. 

"Costul cu provizioanele este la jumatate fata de cel inregistrat pe aceeasi perioada a anului trecut, datorita comportamentului foarte bun de plata al clientilor nostri. Trebuie remarcat faptul ca acest lucru se intampla in pofida mediului economic caracterizat de incertitudine si inflatie ridicata. Vom continua sa fim alaturi de clientii nostri atat in perioadele bune, cat si in cele dificile, pentru a le oferi cea mai buna consiliere financiara, adaptata nevoilor lor." a declarat Zdenek Romanek. 

Pe 5 iulie 2022, Moody's a reafirmat ratingul de depozit pe termen lung al Raiffeisen Bank la Baa1 cu perspectiva stabila, cu doua trepte peste ratingul suveran al Romaniei. Principalele puncte forte evidentiate de Moody's in raportul sau (raportul complet aici) au fost capacitatea puternica de generare de venituri, resursele lichide solide si capitalizarea adecvata. "Acesta [ratingul acordat de Moody's] este o reconfirmare a pozitiei noastre financiare solide, care ne permite sa continuam sa ne sprijinim clientii in demersul lor de a-si atinge obiectivele financiare si de a dezvolta modele de afaceri sustenabile, competitive si reziliente", a adaugat Zdenek Romanek, presedinte si CEO Raiffeisen Bank. 

Digitalizarea in beneficiul clientilor bancii 

La jumatatea anului 2022, numarul de clienti digitali activi ai Raiffeisen Bank a depasit 50% din portofoliu (din 2,28 milioane de clienti persoane fizice), insumand aproximativ 1,15 milioane. Eforturile noastre din ultimii ani au fost indreptate catre un banking digital, accesibil tuturor clientilor - de la deschiderea relatiei cu banca printr-un flux 100% digital, pana la accesarea unui credit personal Flexicredit, direct de pe Smart Mobile, cu posibilitatea de disbursare in maximum 10 minute (daca sunt indeplinite toate criteriile de eligibilitate). In ceea ce priveste clientii corporate, peste 99% dintre acestia tranzactioneaza cu banca exclusiv prin canale electronice. 

Raiffeisen Bank continua sa fie unul dintre liderii pietei de carduri de credit din Romania, cu un portofoliu de peste 550.000 de carduri active. Numarul tranzactiilor online efectuate de clientii care folosesc cardurile de debit Raiffeisen Bank a crescut cu aproape 40% fata de primele 6 luni ale anului trecut. De asemenea, in prima jumatate a anului 2022, clientii au continuat sa revina la comportamentul lor de dinaintea pandemiei. Platile cu cardurile de debit Raiffeisen Bank pentru achizitionarea online de bilete de avion aproape ca s-au triplat fata de prima jumatate a anului 2021, iar achizitiile de vacanta s-au dublat. O dublare a fost inregistrata si in ceea ce priveste numarul de plati cu cardul efectuate de clientii Raiffeisen Bank prin telefon sau ceas, in aceeasi perioada. Utilizatorii RaiPay pot activa din aplicatie un card de unica folosinta, atasat la cardul de cumparaturi, care isi schimba datele dupa fiecare plata si care este util pentru a face plati sigure pe site-urile rar vizitate. 

In iunie, banca a lansat Raiffeisen Smart Market, cea mai recenta inovatie digitala, un ecosistem digital de loialitate, intr-o aplicatie care reuneste clientii persoane fizice activi digital, partenerii si IMM-urile si clientii corporativi, pe baza unor capacitati de "analiza avansata". Clientii digitali persoane fizice sunt recompensati cu oferte atat de la Raiffeisen, cat si de la comerciantii parteneri. Aplicatia poate fi descarcata gratuit din Play Store sau App Store. La doar 2 luni de la lansare, aplicatia are peste 70.000 de utilizatori inscrisi si a oferit peste 43.000 de recompense. 

In prima jumatate a acestui an, a fost lansata versiunea multi-utilizatori a aplicatiei Smart Business/New Raiffeisen Online SME. Clientii isi pot stabili singuri, intr-un flux digital care incorporeaza semnatura electronica, drepturile de utilizator, limitele de tranzactionare sau accesul la conturi. De asemenea, au fost implementate imbunatatiri la aplicatia fluxului de activare pentru o protectie sporita impotriva atacurilor de phishing. 

Raiffeisen Bank este una dintre bancile universale aflate in top 5 in Romania si deserveste 2,28 milioane de clienti, persoane fizice si juridice. Banca are peste 4.700 de angajati, circa 300 de agentii in toata tara, 1.131 de ATM-uri si MFM-uri, o retea de peste 27.900 de POS-uri. Pentru nevoile clientiilor cu depuneri mari de numerar banca a instalat echipamente de tip Smart DropBox. Reamintim ca din februarie 2022 toate unitatile Raiffeisen Bank opereaza fara casierii, pentru ca angajatii din agentii sa poata asigura consiliere pentru clientii nostri. 

Pentru informatii suplimentare: comunicare.externa@raiffeisen.ro