- Profitul consolidat a crescut cu 42% pana la 841 milioane euro
- Rentabilitatea capitalurilor proprii a crescut pina la 25,7%
- Castigul pe actiune au crescut cu 39% pana la 5,8 euro
- Baza solida de capital datorita succesului Ofertei Publice Secundare: rata de solvabilitate Tier 1 a crescut pina la 10,5% (plus 1,5 puncte procentuale)
- Activele totale au crescut cu 30% pana la aproximativ 73 miliarde euro, volumul creditelor crescand cu aproape 40%
- Segmentul de clienti retail a inregistrat cea mai mare crestere a profitului: cu 85%, pana la 487 milioane euro
- Segmentul de clienti corporate a realizat cea mai mare contributie la profit: 669 milioane euro (o crestere de 43%)
- Contributia la profitul inainte de impozitare in functie de regiune a fost diversificata: Europa Centrala - 34%, Europa de Sud-est - 36%, Federatia Statelor Independente - 30%
- Eficienta crescuta a determinat imbunatatirea raportului cost/venit pana la 57,6%
- Proiectele de integrare au continuat conform planificarii
- Cea mai puternica retea de vanzari dintre toate bancile occidentale prezente in Europa Centrala si de Est
- Numarul clientilor a crescut cu 1,6 milioane pana la 13,7 milioane
- Perspectiva 2008: Tinta de profit consolidat - aproximativ 1 miliard de euro
Raiffeisen International Bank-Holding AG, membra a Grupului RZB condus de Raiffeisen Zentralbank Osterreich AG, a fost avantajata de cresterea de pe pietele Europei Centrale si de Est si a obtinut inca o data rezultate record ca urmare a dezvoltarii solide a afacerilor cu clientii. Profitul consolidat (dupa impozitare si interese minoritare) a crescut cu 41,7% pina la 841 milioane euro (2006: 594 milioane euro). Profitul inainte de impozitare a depasit pentru prima oara pragul de 1 miliard de euro, si a atins 1,24 miliarde euro (2006: 891 milioane euro). Castigul pe actiune a crescut de la 4,17 euro in 2006 la 5,8 euro. Directoratul va propune Adunarii Generale a Actionarilor cresterea dividendului pe actiune pentru anul 2007 cu 0,22 euro pana la 0,93 euro (2006: 0,71 euro). Pe baza acestei propuneri, suma platita va fi de 143,8 milioane euro. (Toate datele sunt in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS). Datele aferente anului 2006 nu includ rezultatul exceptional, pentru o mai buna comparatie.)
Herbert Stepic, CEO al Raiffeisen International, a declarat, "In ciuda turbulentelor de pe pietele internationale de credit si de capital, am avut un an 2007 exceptional. Am plasat cu succes Oferta noastra Publica Secundara, pe o piata plina de provocari, si am incheiat din nou anul cu rezultate record. Cresterea de 247 milioane euro a profitului consolidat in 2007 este mai mare decat profitul nostru consolidat din 2004, de 209 milioane euro. Acest lucru demonstreaza ca, pe pietele pe care actionam, modelul nostru traditional de banking, concentrat pe client, este caracterizat de crestere solida si profitabilitate. Am castigat incredere deoarece ne-am atins la timp toate obiectivele strategice si financiare pe care ni le-am stabilit prin Oferta Publica Primara din 2005."
Crestere puternica a volumelor din afacerile cu clientii – activele totale au crescut cu 30%
In 2007, Raiffeisen International a continuat sa beneficieze de cresterea pozitiva din Europa Centrala si de Est si si-a dezvoltat semnificativ afacerile cu clientii. Creditele si avansurile catre clienti au crescut cu 39,5% la 48,9 miliarde euro (2006: 35 miliarde euro), in timp ce depozitele de la clienti au crescut cu 22% pana la 40,5 miliarde euro (2006: 33,2 miliarde euro).
Bilantul total la finele lui 2007 a crescut aproape exclusiv organic, cu 30,2%, pana la 72,7 miliarde euro. Pentru comparatie: la sfarsitul anului 2002, bilantul total era de 14,4 miliarde euro. Rate medie anuala de crestere a bilantului total a fost de 38% in ultimii 5 ani.
Crestere puternica a castigurilor din afacerile cu clientii – venitul operational a crescut cu 32%
Rezultatul operational al Raiffeisen International a avut din nou o evolutie pozitiva in 2007.
Venitul operational a crescut cu 32,2% pana la 3,79 miliarde euro (2006: 2,87 miliarde euro). Aceasta crestere a fost influentata de 2 componente legate de clienti: venitul din dobanzi si venitul din comisioane.
Venitul net din dobanzi a crescut cu 37,1% la 2,42 miliarde euro (2006: 1,76 miliarde euro). Venitul net din comisioane a crescut cu 33,9% la 1,25 miliarde euro (2006: 0,93 miliarde euro). Datorita unei piete dificile si unor efecte exceptionale de anul trecut, profitul din tranzactionare a scazut cu 26,8% la 127,9 milioane euro (2006: 174,8 milioane euro).
Cresterea cheltuielilor generale administrative a fost usor mai mica decat cresterea venitului operational, lucru datorat in principal unui management strict al costurilor. Per total, cheltuielile generale administrative au crescut cu 29% pana la 2,18 miliarde euro (2006: 1,69 miliarde euro). Profitul din activitati operationale rezultat a crescut cu 36,9% la1,61 miliarde euro (2006: 1,17 miliarde euro). Raportul cost/venit, care reprezinta cheltuielile generale administrative raportate la venitul operational, s-a imbunatatit astfel conform estimarii, de la 59,1% la 57,6%.
Rezultate bune in trimestrul IV 2007
In trimestrul IV 2007, Raiffeisen International a obtinut un venit net din dobanzi record (dupa provizionare) de 600,2 milioane euro, reprezentand o crestere de 38% fata de acelasi trimestru al anului trecut. Venitul net din comisioane de 354,8 milioane euro a fost de asemenea notabil peste cel din trimestrul IV 2006 - cu 30%. Profitul consolidat a atins 215,6 milioane euro si a fost cu 38% mai mare fata de trimestrul IV 2006, si doar usor mai mic fata de cel al trimestrului precedent. In ciuda particularitatilor trimestrului IV referitoare la alocarea costurilor, acesta a fost cel de-al doilea cel mai bun rezultat trimestrial din istoria companiei.
Cea mai mare retea de vanzari are ca rezultat cresterea puternica a numarului de clienti
Unitatea bancara este in continuare fundamentul relatiilor cu clientii. In plus, reprezinta si cheia pozitionarii brandului. In anul de studiu, reteaua deja foarte vasta a fost extinsa si mai mult. Numarul de unitati coordonate de Raiffeisen International a crescut cu 167. La data bilantului, intreaga retea de unitati a Raiffeisen International in Europa Centrala si de Est cuprindea 3.015 unitati in 16 tari. Intre timp, in Republica Moldova a fost deschisa o companie de leasing, ceea ce extinde prezenta unitatilor operative la 17 tari.
"Am stabilit un nou punct de referinta pentru compania noastra prin deschiderea unitatii cu numarul 3.000 in Europa Centrala si de Est. Suntem capabili sa ne deservim clientii la nivel de regiune ca nici o alta banca. Pe pietele cu crestere puternica, precum Rusia si Ucraina, avem de departe cea mai mare retea de unitati fata de toate bancile occidentale. Acest lucru reprezinta fundamentul succesului nostru in viitor", a declarat Stepic.
Datorita extinderii si optimizarii retelei de unitati si standardelor ridicate de servire, precum si produselor sale, Raiffeisen International a fost din nou in masura sa atraga numerosi clienti noi. Numarul clientilor a fost de 12,1 milioane la sfarsitul anului 2006 si a crescut la 13,7 milioane la sfarsitul lui 2007.
Aceasta dinamica este ilustrata si de numarul de angajati. La data bilantului, compania avea 58.365 angajati, ceea ce inseamna o crestere cu 5.633 persoane, adica de 10,7%.
Perspective 2008
Pornind de la strategia sa mid-market de succes, segmentul de clienti corporate va avea si in 2008 cea mai importanta contributie la profitul inainte de impozitare. In ceea ce priveste afacerile retail, Raiffeisen International continua sa puna accentul pe extinderea retelei de unitati, pentru a sprijini cresterea numarului de clienti. Mai mult, in acest an, compania isi va dezvolta in continuare gama de produse in domeniul managementului activelor si asigurarilor.
Managementul a stabilit pentru 2008 tinta de profit consolidat la aproximativ 1 miliard . Se intentioneaza o crestere a bilantului total cu cel putin 20% anual pana in 2010, cele mai mari cresteri vizand segmentul de clienti retail.
Raiffeisen International si-a stabilit ca tinta pentru 2010 o rentabilitate a capitalului propriu (ROE) de peste 25%. Acest lucru nu ia in calcul nici o achizitie sau crestere de capital. Raportul cost/venit ar trebui sa ajunga la aproximativ 56%. Tinta companiei pentru raportul risc/castig este de aproximativ 15%.
* * * * *
Raiffeisen International detine una dintre cele mai mari retele bancare din Europa Centrala si de Est. Banci subsidiare, companii de leasing financiar, o reprezentanta si un numar de furnizori de servicii financiare acopera 17 tari din aceasta regiune in crestere a Europei. Aproximativ 14 milioane de clienti sunt deserviti prin intermediul a mai mult de 3.000 de unitati. Raiffeisen International este o subsidiara integral consolidata a Raiffeisen Zentralbank Osterreich AG (RZB), ce detine 68,5% din actiuni. Restul de actiuni sunt tranzactionabile la Bursa de Valori din Viena. RZB este una dintre cele mai importante banci comerciale si de investitii din Austria si este institutia centrala a Grupului Bancar Raiffeisen din Austria, cel mai mare grup bancar al tarii.
Raportul anual al Raiffeisen International in varianta electronica poate fi gasit la adresa http://ar2007.ri.co.at. Versiunea tiparita in limba engleza a raportului poate fi solicitata prin intermediul aceluiasi site.
Pentru informatii suplimentare: Michael Palzer (+43.1/717 07-1504, michael.palzer@ri.co.at) or Lars D. Hofer (+43.1/71 707-1930, lars.hofer@ri.co.at).
http://www.ri.co.at, http://www.rzb.at